Vi trengte noe som var lett å komme i gang med..

 

av:  Anne Lindeberg

Med RamBase ERP fikk oppstartsbedriften Norxe raskt kontroll på de forretningskritiske arbeidsprosessene, uten å måtte gjøre store investeringer.

– Vi begynte å se på dette for første gang for seks måneder siden, og vi bruker allerede hele systemet. Vi trengte noe som var lett å komme i gang med, sier Kjell Olsen, daglig leder i Norxe.

Bedriften er nystartet og produserer en ny type spesial-prosjektor. For å ha kontroll på økonomi, kundekommunikasjon og vareflyt bruker de RamBase fra Hatteland.

– Vi utvikler et produkt som vi skal serieprodusere, og selge under eget navn i hele verden. Vi trenger et erp-system for å få flyt gjennom produksjonen, sier han.

Vokser med bedriften

Samtidig er det ikke it-systemer man vil investere i som gründer av et nytt produkt.

– Muligheten til å skalere opp etterhvert har vært viktig for oss. Det at det er skybasert gjør også at man har tilgang fra alle steder det er en nettleser. Sikkerheten er ivaretatt, og all driftsproblematikk som backup, adgangskontroll, dublering av servere blir håndtert profesjonelt. Dessuten er serverne trygt plassert i en fjellhall i Norge, noe som er betryggende. Systemet alltid være oppdatert, og vi unngår å bygge opp teknisk gjeld over tid, sier Olsen.

– At vi slipper å tenke på slike ting var en viktig faktor for oss når vi skulle velge system, sier Olsen.

Support hos forhandler

For å velge system kontaktet Olsen Mazeppa Consulting, en bedriftsrådgiver som er spesialist på erp-systemer. Mazeppa har solgt tradisjonelle ERP-systemer som installeres hos kundene i over 20 år, og er nå blitt forhandler for Hatteland’s skybaserte RamBase.

– Vi ser at det er skybaserte systemer som kommer til å gjelde fremover, og har snudd om på hele vår egen forretningsmodell. Nå driver vi mest med rådgivning som handler om hvordan man bruker disse systemene best mulig, for å få best mulig resultater for kjernevirksomheten, sier Aage Ramstad, administrerende direktør i Mazeppa Consulting.

Nå ser han at erp-markedet er i rask endring. Utviklingen mot skybaserte systemer går enda raskere enn han hadde trodd. Inntil nylig har folks oppfatning av sikkerheten talt mot skyen, til tross for at rapporter fra blant andre Gartner og Panorama Consulting konkluderer med at sikkerheten er bedre i skyen enn i den jevne bedrift.

– Vi har kunder som leverer til forsvarsindustrien, og derfor har strenge krav til sikkerhet. Nå vurderer de også skybaserte løsninger, sier han.

Grunnmur for digitalisering

For Norxe var valget enkelt. De starter med blanke ark, og de har planer om å vokse.

– Skybaserte systemer gjør det veldig mye lettere å få på plass det de trenger, kun for de som trenger det akkurat nå, og uten å investere. De betaler måned for måned og kan øke antallet brukere etterhvert som bedriften vokser.

Men Ramstad mener at også mer etablerte bedrifter må se at det er denne veien utviklingen går.

– Uansett om man er små eller store, etablerte eller nystartede, har en it-avdeling eller ikke, burde man bruke tiden sin på kjernevirksomheten, ikke bruke masse tid på it, sier Ramstad.

Når digitaliseringen skyter fart er det helt sentralt å ha systemene på plass.

– Det nytter ikke å digitalisere om du ikke har en solid grunnmur i bunn. Det Norxe gjør med RamBase og oss i Mazeppa, er å bygge en slik grunnmur i bunn, fastslår Ramstad.